Peneroka Israel mencuri tanah petani Palestin di Tebing Barat yang diduduki

(Dipetik dari ALJAZEERA)
Didorong oleh perintah berkurung dan serbuan ke atas rakyat Palestin, peneroka haram telah meningkatkan keganasan dan kecurian harta benda.
Seorang peneroka Israel boleh dilihat menyerang ladang kambing biri-biri dalam gambar yang diambil pada telefon oleh seorang petani Palestin Salah Awwad pada Ogos 2023. [Ihsan Salah Awwad]

Oleh Synne Furnes Bjerkestrand
26 Nov 2023

Petani di Tebing Barat yang diduduki menghadapi pencerobohan dan keganasan hampir setiap hari daripada peneroka Israel, sehingga mereka hidup dalam ketakutan rumah dan tanah mereka dicuri, kata mereka.

Ditambah lagi dengan keganasan yang mereka saksikan di kawasan bandar berhampiran, seperti bandar Jenin dan kem pelarian yang tentera Israel meningkatkan serbuan, membunuh 10 orang dan mencederakan 20 dalam masa seminggu sahaja.

Menurut Kementerian Kesihatan, sekurang-kurangnya 237 rakyat Palestin terbunuh dan kira-kira 2,850 lagi cedera oleh tentera Israel di Tebing Barat yang diduduki sejak 7 Oktober lalu.

Petani Ayman Assad, 45, dan keluarganya dapat mendengar dengan jelas serangan dari rumah mereka hanya 2km (1.2 batu) dari kem dan mereka telah menjadikan beberapa minggu lalu sebagai mimpi ngeri baginya, isteri dan lima anaknya.

“Kanak-kanak sentiasa takut, dan mereka tidak bermain di luar lagi, ia terlalu berbahaya,” katanya kepada Al Jazeera.

"Kami boleh mendengar serangan ke atas kem pelarian, letupan dan tembakan."

Assad berkata anak-anaknya tidak lagi pergi ke sekolah kerana walaupun mereka berani melalui laluan ke sana, tentera Israel menghalang banyak jalan di kawasan itu. Semua kelas telah masuk dalam talian.

Kebimbangan terbesar sekarang ialah ladang ayamnya, yang jauh di Kawasan C Tebing Barat, akan diserang oleh peneroka Israel sedangkan dia tidak dapat mempertahankannya. "Saya takut tanah saya akan dicuri."

Palestin terkenal dengan buah zaitun, minyak zaitun dan sayur-sayuran, yang dieksport jauh dan luas. Pokok zaitun, khususnya, adalah simbol penting keterikatan rakyat Palestin dengan tanah mereka.

Tebing Barat telah diduduki oleh Israel sejak 1967. Sejak itu, kira-kira 700,000 peneroka Israel telah menetap secara haram di wilayah Palestin. dan telah mencuri dari, menyerang dan memusnahkan kebun zaitun , tanah ladang dan harta benda di sana selama bertahun-tahun.

Tetapi pencerobohan ini telah meningkat dalam beberapa minggu kebelakangan ini, apabila tentera dan peneroka Israel melancarkan serbuan bersenjata manakala rakyat Palestin dikurung di rumah mereka di bawah perintah berkurung , Abbas Milhem, pengarah Kesatuan Peladang Palestin (PAFU) di Ramallah berkata. Ladang milik keluarganya sendiri antara yang menjadi sasaran.

'Perang kedua sedang berlaku di Tebing Barat'

Hanya lebih dua minggu yang lalu, peneroka Israel bersenjata menyerang ladang Milhem, melepaskan tembakan ke arah orang ramai yang bekerja menuai dan mencuri buah zaitun.

Salah seorang pekerja di ladang itu, Iman Abdallah Jawabri, 45, sedang menuai buah zaitun dalam kru termasuk suaminya apabila lima peneroka masuk.

“Mereka menembak ke arah kami seolah-olah mahu menakutkan kami, kemudian apabila mereka datang lebih dekat, mereka mengambil telefon kami untuk menghalang kami daripada mengambil gambar mereka. Kemudian mereka menyuruh semua wanita pergi dan mula memukul lelaki itu, memaksa mereka duduk di atas tanah di bawah pokok zaitun.

“Kami (wanita) masih melihat mereka dari jauh. Selepas ini, mereka mengambil semua buah zaitun kami dan memaksa kami pergi.”

Ladang itu kini berada di bawah kawalan tentera walaupun berada di Kawasan B Tebing Barat, di mana Pihak Berkuasa Palestin secara teknikal mengawal hal-hal awam. Milhems dan pekerja mereka tidak dapat pulang.

"Para petani takut ditembak jika mereka melakukannya," kata Iman.

"Saya mempunyai beberapa cucu dan takut untuk masa depan, tetapi saya juga bersyukur kepada Tuhan atas apa yang kita ada dan berdoa untuk penduduk Gaza," tambahnya.

“Terdapat perang kedua di Palestin yang sedang berlaku di Tebing Barat yang diduduki,” kata Milhem. "Ia juga penting untuk memahami bagaimana ia memberi kesan kepada petani di Tebing Barat yang diduduki."

Dia menambah bahawa dia tidak boleh pergi melawat ibunya yang sudah tua di Jenin kerana tentera Israel telah menyekat banyak jalan raya.

"Saya juga takut apabila anak-anak saya keluar pada waktu malam, dan saya sentiasa menghubungi mereka untuk melihat sama ada mereka baik-baik saja," katanya.

'Mereka ada senjata - saya hanya ada tangan saya'

Menurut Human Rights Watch, pasukan keselamatan Israel telah membunuh lebih ramai rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki antara 1 Januari dan 6 Oktober tahun ini berbanding mana-mana tahun sejak 2005, apabila Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mula mencatatkan kematian. Ini telah menimbulkan kebimbangan rakyat Palestin terhadap keselamatan mereka dan keselamatan keluarga mereka, di samping ketakutan mereka terhadap mata pencarian mereka.

Tidak dapat bergerak di sekitar Tebing Barat untuk bekerja sejak 7 Oktober kerana serbuan dan perintah berkurung yang semakin meningkat oleh tentera Israel dan peneroka bersenjata bermakna rakyat Palestin sedang menghadapi krisis.

Menurut PBB, kemiskinan telah meningkat sebanyak 20 peratus dan keluaran dalam negara kasar menurun sebanyak 4.2 peratus sejak 7 Oktober.

Milhem berkata eksport telah berhenti sepenuhnya dan hampir 50 peratus buah zaitun belum dituai kerana sekatan oleh tentera Israel terhadap pergerakan rakyat Palestin.

Seorang lagi petani Palestin, Salah Awwad, 28, kehilangan rumah dan tanahnya di Wadi Tahta di selatan Tebing Barat yang diduduki pada Ogos. Peneroka menceroboh tanahnya, menuang benzena di sekeliling hartanya dan membakarnya, memusnahkan sarang lebahnya.

Mereka mengambil alih tanah itu dan Awwad terpaksa melarikan diri bersama keluarganya yang mempunyai lapan orang anak. Selepas beberapa hari, katanya, dia dapat mendapatkan semula 100 ekor biri-birinya, tetapi dia tidak boleh kembali ke tanah.

Sejak 7 Oktober, keadaan di rumah baharunya di Sha'ab Tariq, 9km (5.6 batu) jauhnya, semakin teruk dan kini mata pencariannya berada dalam keadaan seimbang: dia tidak dibenarkan membiarkan dombanya merumput, katanya kepada Al Jazeera.

"Peneroka mengelilingi rumah saya, dan mereka tidak membenarkan saya bekerja," katanya. “Saya takut saya akan ditembak, kerana mereka membawa senjata api. Apa yang boleh saya lakukan? Mereka mempunyai senjata mereka; Saya hanya ada tangan saya.”

Awwad menambah, walaupun kehidupan sukar sebelum perang bermula, harga kini meningkat dengan mendadak, khususnya bagi petani. Harga makanan ternakan untuk kambing biri-birinya telah meningkat lebih satu pertiga sejak 7 Oktober lalu.

"Tiada siapa yang melihat kami, hanya Tuhan," katanya. "Tetapi saya tidak akan bergerak lagi, walaupun mereka cuba memaksa saya."
Artikel telah diterjemah guna G Translate. Kesilapan kemungkinan berlaku dalam proses ini

Ulasan