Banglo lama di ladang sawit

Malam tu Parjo pulang lewat. Leka berborak dengan teman-temannya di sebuah rumah kongsi di ladang sawit, lebih kurang sepuluh kilometer dari rumahnya.

Jam sudah menunjukkan pukul dua belas malam. Suasana terasa rimas. Bulan bintang tidak kelihatan. 'Baik aku cepat.. nak hujan', fikir Parjo.

Parjo menghidupkan motosikal lalu dengan perlahan dia menunggang kapcainya itu melalui lorong kecil yang banyak semak di tepi-tepinya. Tak kedengaran bunyi cengkrik bersahut-sahutan dan sang kodok bernyanyi. Mungkin terperanjat mendengar bunyi dari ejos kapcai Parjo memecah kesunyian malam.

Tepat jangkaan Parjo - hujan gerimis mulai turun. Hatinya cemas, takut-takut hujan akan semakin lebat. Ada kang basah lokos. Minyak dipulas sedikit, kapcai bertambah laju.

Setibanya berhampiran di satu selekoh, terpandang lah oleh Parjo akan sebuah banglo yang cantik. Terang benderang sehingga menyilaukan mata Parjo, yang sejak dari tadi hanya melihat jalan disinari cahaya lampu malap kapcainya. Bila melalui lorong di tepi banglo tersebut, Parjo menoleh. Kelihatan seorang wanita berambut panjang mengurai, berpakaian cheongsam merah berdiri tegak di depan pintu sambil memandang tepat ke arah Parjo. Sekali lalu je Parjo menoleh.

Tanpa menghiraukan apa-apa, dalam hujan gerimis itu Parjo meneruskan perjalanan. Hanya beberapa detik kemudian baru Parjo teringat: "Ehh.. yang ada kat situ kan cuma sebuah banglo buruk yang dah puluhan tahun ditinggalkan kosong. Macamana pulak malam ni boleh nampak terang berseri-seri? Sapa pulak perempuan tu?!! Hiii.."


Dengan tak semena-mena bulu tengkuk Parjo terasa meremang, berdebar-debar dada. Tanpa bertempoh, jam tu juga Parjo memecut. Bukan main laju kapcainya. Sampai di hujung lorong di simpang ke jalan utama, Parjo tidak memberhentikan motornya. Main konar baring je bagaikan seorang pelumba. Hampir saja terbabas. Namun Parjo terus berdezub dengan motosikalnya hingga la sampai ke rumahnya dengan selamat. Nasib baik tak kemalangan.

Sejak kejadian pada malam itu, Parjo serik untuk lalu di lorong sebelah banglo lama berkenaan pada lewat malam.

- Cerita rekaan.
Banglo lama dan terbiar ni terletak di Bt. 7, Jalan Bakri.


* Cerita lama, gambar lama, ku petik dari blog lama ku.

Ulasan