Serpihan kosmik: Manusia sudah mencemari bulan

Oleh CHRIS IMPEY

Terdapat banyak sampah di bulan sekarang – termasuk hampir 100 beg sisa buangan – dan dengan negara di seluruh dunia mengembara ke bulan , akan ada lebih banyak lagi, baik di permukaan bulan mahupun di orbit Bumi.

Pada Ogos 2023, siasatan Luna-25 Rusia terhempas ke permukaan Bulan, manakala misi Chandrayaan-3 India berjaya mendarat di wilayah kutub selatan, menjadikan India negara keempat yang mendarat di Bulan.

Saya seorang profesor astronomi yang telah menulis buku tentang masa depan perjalanan angkasa lepas, artikel tentang masa depan kita di luar Bumi, konflik dalam ruang angkasa, kesesakan angkasa lepas dan etika penerokaan angkasa lepas. Seperti ramai pakar angkasa lepas, saya bimbang tentang kekurangan tadbir urus sekitar serpihan angkasa lepas.

Ruang semakin sesak

Orang ramai menganggap ruang sebagai luas dan kosong, tetapi persekitaran berhampiran Bumi mula menjadi sesak. Sebanyak 100 misi lunar dirancang sepanjang dekad akan datang oleh kerajaan dan syarikat swasta seperti SpaceX dan Blue Origin.

Orbit Dekat Bumi adalah lebih sesak daripada ruang antara Bumi dan bulan. Ia adalah dari 100 hingga 500 batu lurus ke atas, berbanding dengan 240,000 batu ke bulan. Pada masa ini terdapat hampir 7,700 satelit dalam jarak beberapa ratus batu dari Bumi.

Jumlah itu boleh meningkat kepada beberapa ratus ribu menjelang 2027. Kebanyakan satelit ini akan digunakan untuk menghantar internet ke negara membangun atau untuk memantau pertanian dan iklim di Bumi. Syarikat seperti SpaceX telah menurunkan kos pelancaran secara mendadak, memacu gelombang aktiviti ini.

"Ia akan menjadi seperti lebuh raya antara negeri, pada waktu sibuk dalam ribut salji, dengan semua orang memandu terlalu laju," pakar pelancar angkasa lepas Johnathan McDowell memberitahu Space.com.

Masalah sampah angkasa lepas

Semua aktiviti ini mewujudkan bahaya dan serpihan. Manusia telah meninggalkan banyak sampah di Bulan, termasuk tinggalan kapal angkasa seperti penggalak roket daripada lebih 50 pendaratan terhempas, hampir 100 beg sisa manusia dan pelbagai objek seperti bulu, bola golf dan but. Ia menambah sehingga sekitar 200 tan sampah kita.

Memandangkan tiada siapa yang memiliki Bulan, tiada siapa yang bertanggungjawab untuk memastikan ia bersih dan kemas.

Perselerakan di orbit Bumi termasuk kapal angkasa yang tidak berfungsi, penggalak roket yang dibelanjakan dan barang-barang yang dibuang oleh angkasawan seperti sarung tangan, sepana dan berus gigi. Ia juga termasuk serpihan kecil seperti serpihan cat.

Terdapat kira-kira 23,000 objek lebih besar daripada 10 cm (4 inci) dan kira-kira 100 juta kepingan serpihan lebih besar daripada 1 mm (0.04 inci). Serpihan kecil mungkin tidak kelihatan seperti isu besar, tetapi serpihan itu bergerak pada 15,000 bsj (24,140 ksj), 10 kali lebih pantas daripada peluru. Pada kelajuan itu, serpihan cat pun boleh menusuk pakaian angkasa atau memusnahkan sekeping elektronik yang sensitif.

Pada tahun 1978, saintis NASA Donald Kessler menggambarkan senario di mana perlanggaran antara kepingan serpihan yang mengorbit menghasilkan lebih banyak serpihan, dan jumlah serpihan tumbuh secara eksponen, berpotensi menyebabkan orbit dekat Bumi tidak dapat digunakan. Pakar memanggil ini " sindrom Kessler ."

Lukisan serpihan yang terapung melalui orbit Bumi oleh seorang artis. Foto: iStock melalui Getty Images melalui The Conversation / Petrovich9

Tiada siapa yang bertanggungjawab di atas sana

Perjanjian Angkasa Lepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1967 mengatakan bahawa tiada negara boleh "memiliki" bulan atau mana-mana bahagiannya, dan badan angkasa hanya boleh digunakan untuk tujuan damai. Tetapi perjanjian itu tidak membisu tentang syarikat dan individu, dan ia tidak mengatakan apa-apa tentang cara sumber angkasa boleh dan tidak boleh digunakan.

Perjanjian Bulan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1979 menyatakan bahawa Bulan dan sumber semula jadinya adalah warisan bersama manusia. Walau bagaimanapun, Amerika Syarikat, Rusia dan China tidak pernah menandatanganinya, dan pada 2016 Kongres AS mencipta undang-undang yang melepaskan industri angkasa komersial Amerika dengan sekatan yang sangat sedikit.

Disebabkan kekurangan peraturannya, sampah angkasa adalah contoh " tragedi orang ramai ", di mana banyak kepentingan mempunyai akses kepada sumber yang sama, dan ia mungkin menjadi habis dan tidak boleh digunakan oleh semua orang, kerana tiada minat yang dapat menghalang orang lain daripada mengeksploitasi secara berlebihan sumber.

Para saintis berpendapat bahawa untuk mengelakkan tragedi milik bersama, persekitaran angkasa orbital harus dilihat sebagai milik bersama global yang layak dilindungi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Penulis utama artikel Nature yang mempertikaikan hak bersama global memfailkan ringkasan amicus - sejenis ulasan luar yang menawarkan sokongan atau kepakaran - mengenai kes yang dihantar ke Mahkamah Rayuan AS untuk Litar Daerah Columbia pada akhir 2021.

Penulis dan rakan penyelidikannya berhujah bahawa peraturan alam sekitar AS harus digunakan untuk pelesenan pelancaran angkasa lepas. Bagaimanapun, mahkamah enggan memutuskan isu alam sekitar kerana ia berkata kumpulan itu tidak mempunyai pendirian.

Kepentingan geopolitik dan komersial negara mungkin akan diutamakan daripada usaha pemuliharaan antara planet melainkan PBB bertindak. Perjanjian baharu mungkin muncul daripada kerja Pejabat PBB untuk Hal Ehwal Angkasa Lepas, yang pada Mei 2023 menghasilkan dokumen dasar untuk menangani pembangunan mampan aktiviti di angkasa lepas.

PBB boleh mengawal selia aktiviti hanya negara anggotanya, tetapi ia mempunyai projek untuk membantu negara anggota merangka dasar peringkat kebangsaan yang memajukan matlamat pembangunan mampan.

NASA telah mencipta dan menandatangani Perjanjian Artemis , prinsip yang luas tetapi tidak mengikat untuk bekerjasama secara aman di angkasa lepas. Mereka telah ditandatangani oleh 28 negara, tetapi senarai itu tidak termasuk China atau Rusia. Syarikat-syarikat swasta juga tidak mengambil bahagian dalam perjanjian itu, dan sesetengah usahawan angkasa lepas mempunyai poket yang dalam dan bercita-cita besar.

Kekurangan peraturan dan pendekatan keemasan tergesa-gesa untuk penerokaan angkasa lepas bermakna sampah dan sisa angkasa akan terus terkumpul, begitu juga dengan masalah dan bahaya yang berkaitan.

- Chris Impey ialah Profesor Astronomi Universiti Terbilang, Universiti Arizona.

Artikel dipetik di The Conversation. Kesilapan dalam terjemahan bahasa mungkin berlaku dalam proses ini.

Ulasan