Wanita paling pendek

Seorang pelajar dari India telah diisytiharkan oleh Guinness World Records sebagai wanita terpendek di dunia apabila umurnya genap 18 tahun pada hari ini. Jyoti Amge berdiri hanya setinggi 62.8 sentimeter (24.7 inci) ketika diukur oleh wakil Guinness yang tiba dari London, dalam satu upacara yang dihadiri oleh 30 orang sanak saudara dan teman-teman di bandar Nagpur, Maharashtra, India.

Jyoti yang mengenakan sari terbaiknya, menangis terharu dan menganggap penganugerahan ini sebagai 'hadiah tambahan harijadi'.

Ini bukan rekod Guinness pertama buat Jyoti. Sebelum ini dia dianggap sebagai remaja yang terpendek di dunia dan apabila usianya genap 18 tahun, dia layak untuk menerima gelaran baru. Ketinggiannya meningkat kurang daripada 1 sentimeter (0.4 inci) dalam tempoh dua tahun yang lalu, Guinness berkata dalam satu kenyataan. Jyoti tidak membesar secara normal disebabkan oleh satu bentuk kekerdilan yang dipanggil achondroplasia.

Gelaran wanita terpendek dalam sejarah masih dipegang oleh Pauline Musters, yang tinggal di Belanda dari 1876 hingga 1895. Dia berdiri hanya setinggi 61 sentimeter (24 inci).







Sumber: AP/Yahoo! News

Ulasan