Matador ditanduk dari tepi Leher tembus ke mulut

Perhatian: Imej mengerikan

Matador ni bernasib baik, terselamat disebalik kecederaannya yang parah.


Julio Aparicio, 41, seorang Matador Sepanyol hampir terbunuh ketika beraksi di arena lawan lembu di Madrid.

Lembu yang diberi nama Opiparo, seberat setengah ton, menanduk Julio yang sedang terjatuh. Tanduk lembu yang tajam itu menembusi dari tepi leher hingga hujung tanduk terkeluar dari mulut Julio.

Lembu tersebut mengheret tubuh Julio yang tak berdaya sebelum dilemparkan ke tanah. Beberapa orang matador lain segera meluru ke arena untuk mengalihkan perhatian lembu dan berusaha menyelamatkan Julio. Julio sempat berdiri, sebelum akhirnya terhuyung-hayang dan jatuh pengsan berlumuran darah.

Rawatan kecemasan diberikan dan Julio dengan segera dibawa ke hospital.

Julio menjalani pembedahan kecemasan selama satu jam di Pusat Perubatan Las Ventas, sebelum dipindahkan ke sebuah rumah sakit di Madrid.

Di Madrid, pembedahan dilakukan sekali lagi untuk memulihkan kembali rahang, lidah dan langit-langit mulut Julio yang tercedera teruk, dalam pembedahan yang berlangsung selama enam jam.

"Dia cukup lama berada di ICU rumah sakit, mulai sedar dan tanda-tanda vital lainnya stabil," kata jurucakap rumah sakit.

Julio Aparicio, dari Sevilla, berasal dari keluarga matador terkenal. Di Sepanyol, laga lembu (pertarungan matador dengan lembu) merupakan acara yang paling diminati ramai.

Ulasan