MKN

Kebelakangan ini, boleh dikatakan setiap hari aku menerima sms.. dari MKN (singkatan je nama). Mungkin semua orang ada menerima sms sama seperti sms yang aku terima. Jadi, siapakah MKN? Aku boleh agak siapa, tapi aku gugel juga untuk lebih jelas.

Well..
MKN adalah nama singkatan bagi Majlis Keselamatan Negara (Malaysia). Ianya adalah sebuah agensi yang ditubuhkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, bertanggungjawab dalam mengurus dan mengkoordinasi pelaksanaan dasar-dasar berkaitan keselamatan negara.

Sejarahnya,

Pada 13 Mei 1969 rusuhan kaum berlaku. Berikutan kejadian ini, Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ditubuhkan. Kewujudan MAGERAN adalah untuk meningkatkan keselamatan awam, pertahanan negara dan keamanan pemeliharaan untuk orang awam, bekalan dan perkhidmatan yang kritikal kepada negara. Apabila keadaan bertambah baik, MAGERAN dibubarkan pada awal tahun 1971.

Pada 23 Februari 1971, Kerajaan telah menubuhkan Majlis Keselamatan Negara untuk menyelaraskan dasar yang berkaitan dengan keselamatan negara dan memberi arahan mengenai keselamatan termasuk pergerakan keselamatan, keamanan awam dan semua perkara yang berkaitan dengan keselamatan.

Pada tahun 1995, Pejabat Majlis Keselamatan Negara telah disusun semula sebagai Bahagian Keselamatan Kebangsaan. Bahagian Keselamatan Negara bertanggungjawab untuk menyelaraskan dasar yang berkaitan dengan keselamatan serta mengarahkan tindakan yang diperlukan oleh agensi yang berkaitan.

Pada 24 Julai 2007, Bahagian Keselamatan Negara sekali lagi disusun semula dan menjadi Majlis Keselamatan Negara, di mana Bahagian Keselamatan Negeri menjadi Majlis Keselamatan Negeri dan Bahagian Keselamatan Daerah menjadi Majlis Keselamatan Daerah. Penyusunan semula adalah untuk memastikan bahawa Majlis Keselamatan Negara melaksanakan fungsinya sebagai pembuat polisi yang berkaitan dengan keselamatan negara dan untuk memberi arahan mengenai keselamatan secara keseluruhannya.

Pada 26 Oktober 2016, satu Pasukan Petugas Keganasan Operasi Khas telah ditambah di bawah MKN sebagai tindak balas terhadap aktiviti keganasan global. Unit pertama di dunia adalah gabungan Pasukan Operasi Khas antara Angkatan Bersenjata Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. - info dari Wikipedia.

#Laman Web Rasmi MKN

- Sebelumnya MOH juga ada menyebarkan sms memberi peringatan berkaitan Covid-19. Kini status terkini Covid-19 boleh dilihat di laman web MOH.

MOH = KKM = Ministry of Health = Kementerian Kesihatan Malaysia

"Hek eleh.. macam la aku tak tau", kata Jonid.

Ulasan