Kucing comel tutup sebelah mata dan kucing ku

Alahai.. comel. Tengah test mata gayanya.
Gambar kucing comel ni ku dapat di The Telegraph. Menarik, jadi aku pinjam letak kat sini. Tengok tuu..

Di sini aku nak cerita la sikit kisah kucing yang ku pelihara semasa aku bebudak dulu. Aku panggil kucing ku Bing. Bukan Bing search engine tu.. bukan.

Gambar hiasan.
Bulunya lebat berbelang kelabu dan putih. Badannya besar. Pendek kata kat kampung aku, kucing aku lah yang paling besar. "Ee eee, besonya kucing!", itulah perkataan yang biasa ku dengar bila sesiapa yang yang baru pertama kali melihat kucing ku terutama makcik-makcik. Tapi tak pernah pulak aku timbang berapa berat kucing aku tu.

Kalau kucing lain yang 'tak geng' terserempak dengan Bing maka meremang lah bulu kucing tu, menyeringai menunjukan taring, tapi Bing selamba je menghampiri. Mencicit kucing tu lari tak cukup tanah. Itu kalau kucing tu lari. Kalau tak, terkecing terberak lah kucing kena fait dengan Bing. Maaaacam tu lah hebatnya kucing ku.

Pada satu malam, berlaku lah satu kejadian yang mungkin susah korang nak percaya. Bing menarik keluar seekor ular senduk sebesar batang penyapu dari celah kayu api di bawah dapur dengan menggigit kepala ular berkenaan, begitu hampir dengan kaki ku.

Hooeii!! Terlompat aku yang ketika itu sedang menggoreng telur, terperanjat. Dari jauh aku perhatikan. Grrr, grrr, Bing menderam. Ular yang nampaknya takda chance nak melepaskan diri berguling ke sana sini, membelit badannya sendiri tapi Bing tetap kuat mengawal kepala ular tu dengan rahangnya. Lama. Tak tau la berapa lama.. agak ada setengah jam. Telur yang aku goreng pun sampai hangus.

Ini bukan gambar Bing tapi seekor mongoose
yang sedang membaham ular.
Ular tu akhirnya terkulai layu, mati. Ambil kayu dan aku cuba kuis bangkai ular dari gigitan Bing tapi Bing menderam dan mencakar kayu. Dia masih tidak mahu melepaskannya. Hih.. ular tuu, bukan tikus. Ehhhhh! Aku tengok terkedek-kedek pulak Bing berlari menyeret bangkai ular keluar rumah. Lepas tu aku tak tau apa yang Bing buat. Ular tu dimakan agaknya.

Heran pulak aku, Bing boleh tangkap ular. Keturunan mongoose ke kucing aku tu?

Aku rasa terhutang budi pada Bing. Kalau tidak dia tangkap ular tersebut, mana tau.. mmatuk kaki aku pulak.

Selepas peperiksaan SPM, aku mengikut kawan-kawan ku bekerja di Johor Bahru. Belajar cari duit sendiri, kerja kontrak - tukang kayu buat bangunan. Tinggal lah Bing yang macam sebahagian dari keluarga ku, di rumah. Lebih kurang dua bulan kerja di JB, aku pulang. Pada petang itu aku bertanya kepada ibu ku, "Bing mana mak, tak nampak-nampak?" Ibu ku lantas menjawab, "Lupa mak nak bagi tau kau. Hari tu Abah jumpa Bing dah mati kat depan, kat tepi jalan. Agak kena langgar kereta."

Terkedu aku. Bing, kucing kesayangan ku yang gagah berani tu dah takda.

Ulasan

siti nor ain berkata…
sedihnya...kejam betul org yg langgar dia...ain suka kucing...sebab tu kucing ain ,ain kurung..tp tiap2 petang lepas lah...takutlah...org ni kdg2 xde ht perut...
Orandableg berkata…
tak sengaja langgar..