Doktor keluarkan 150 pepijat hidup dari hidung

Berpuluh-puluh larva dilaporkan memakan hidung dan rongga sinus seorang lelaki — ada yang sebesar hujung kelingking

Seorang lelaki Florida kini boleh bernafas lega setelah 150 pepijat hidup telah dikeluarkan dari hidungnya.

Pesakit yang tidak dikenali itu pergi ke hospital awal bulan ini selepas menyedari bahawa seluruh mukanya terasa seperti terbakar, menurut laporan.

"Lebih beberapa jam muka saya baru mula bengkak, bibir saya membengkak, saya sukar bercakap," kata pesakit itu kepada First Coast News. "Saya tidak boleh bangun untuk ke bilik air tanpa hidung saya mula berdarah."

Lelaki itu melawat Hospital Memorial HCA Florida di Jacksonville dan bertemu dengan Dr. David Carlson. Carlson terkejut apabila dia melihat ke dalam hidung lelaki itu dengan kamera. Dia melihat berpuluh-puluh pepijat memakan hidung dan rongga sinus lelaki tersebut.

"Saya tahu dia menghadapi masalah besar, terdapat hakisan yang berlaku berhampiran dasar tengkorak dalam jarak yang sangat dekat dengan mata dan otaknya," kata Carlson.

Pada mulanya, doktor cuba menggunakan alat sedutan untuk mengeluarkan serangga, yang berada di peringkat larva. Tetapi mereka terlalu besar, jadi dia terpaksa mengeluarkannya satu persatu dari hidung lelaki itu.

"Mereka betul-betul hampir dengan pangkalan tengkoraknya, betul-betul di bawah otak. Sekiranya mereka melampauinya, ia boleh membunuhnya," kata Carlson.

Imej video boleh menggangu. Lihat dengan risiko sendiri (GRAPHIC IMAGES)

Pepijat yang dikeluarkan dari hidung itu telah dihantar kepada ahli epidemiologi untuk menentukan spesies mereka. Pesakit dijangka pulih sepenuhnya.

Ia masih menjadi misteri bagaimana larva masuk ke dalam hidung lelaki itu, tetapi lelaki berkenaan memberitahu bahawa masalah itu mungkin berpunca daripada tabiat kebersihan yang buruk ketika mengendalikan ikan mati.

Ulasan