Haiwan yang hidup lebih 10,000 tahun

Di Bumi, terdapat haiwan yang telah hidup melebihi 10,000 tahun! Malah ada yang berkeupayaan untuk hidup abadi. Dari yang tua hingga yang abadi, berikut ialah 3 haiwan yang boleh paling lama hidup di dunia hari ini.

1. GLASS SPONGE: BERUMUR 10,000+ TAHUN


Span terdiri daripada koloni haiwan, serupa dengan batu karang, mereka juga boleh hidup selama beribu-ribu tahun. Span kaca (Glass sponge) adalah antara span yang paling lama hidup di Bumi. Keluarga kumpulan ini sering ditemui di lautan dalam dan mempunyai rangka yang menyerupai kaca, sebagaimana nama mereka. Satu kajian pada 2012 yang diterbitkan dalam jurnal Chemical Geology menganggarkan bahawa span kaca yang termasuk dalam spesies Monorhaphis chuni, berusia kira-kira 11,000 tahun. Spesies span lain berkemungkinan boleh hidup lebih lama lagi.

2. TURRITOPSIS DOHRNII: 'HIDUP ABADI'


Turritopsis dohrnii dipanggil obor-obor abadi kerana ia berpotensi untuk hidup selama-lamanya. Obor-obor memulakan hidup sebagai larva sebelum bertapak di dasar laut dan berubah menjadi polip. Polip ini kemudiannya menghasilkan medusa (atau obor-obor) yang berenang bebas. T. dohrnii yang matang adalah istimewa kerana mereka boleh bertukar kembali menjadi polip jika mereka rosak secara fizikal atau kelaparan, dan kemudian kembali ke keadaan obor-obor mereka.

Obor-obor yang berasal dari Laut Mediterranean ini boleh mengulangi kejayaan membalikkan kitaran hidup mereka beberapa kali dan oleh itu mungkin tidak akan mati kerana usia tua di bawah keadaan yang sesuai, menurut Natural History Museum, London. Turritopsis dohrnii adalah kecil — kurang daripada 0.2 inci (4.5 milimeter) — mereka hanya mati kerana dimakan oleh haiwan lain seperti ikan, atau mungkin mati dengan cara lain, sekali gus menghalang mereka daripada benar-benar mencapai keabadian.

3. HYDRA: 'HIDUP ABADI'


Hydra ialah sekumpulan invertebrata kecil dengan badan lembut yang sedikit menyerupai obor-obor dan seperti T. dohrnii, ia mempunyai potensi untuk hidup selama-lamanya. Invertebrata ini sebahagian besarnya terdiri daripada sel stem, yang terus menjana semula melalui penduaan atau pengklonan, jadi haiwan ini tidak merosot apabila mereka semakin tua. Mereka mati kerana ancaman seperti pemangsa dan penyakit, tetapi tanpa bahaya luaran ini, mereka boleh terus menjana semula selama-lamanya.

Senarai serta imej dipetik dari LIVESCIENCE

Ulasan