'Perang dingin baru? China mungkin mengintip kita melalui peralatan domestik seperti peti sejuk'

Perang dingin baru? China mungkin mengintip kita melalui peralatan domestik seperti peti sejuk, menurut satu laporan.

Gambar hiasan. Kredit: Mail Online

• China boleh mengintip sesiapa sahaja di UK melalui peti sejuk pintar dan peralatan lain

• Microchip yang tertanam dalam kereta menimbulkan ancaman 'luas' kepada keselamatan negara

China boleh mengintip sesiapa sahaja di UK melalui peti sejuk pintar, mentol lampu dan peralatan lain yang dikawal melalui aplikasi, satu laporan memberi amaran semalam.

Cip mikro yang tertanam di dalam kereta dan peralatan domestik menimbulkan ancaman 'berluas' kepada keselamatan negara kerana China boleh 'mempersenjata' mereka untuk mengintip berjuta-juta rakyat Britain.

Modul ini juga terdapat dalam komputer riba, pembesar suara kawalan suara, jam tangan pintar, meter tenaga pintar, kamera loceng pintu, kamera badan polis, titik tunai, kereta dan juga tab mandi panas.

Mereka mengumpul data dan boleh diserahkan kepada kerajaan China jika diarahkan.

Laporan yang diterbitkan oleh perundingan yang berpangkalan di Washington, Observe, Orientate, Decide, Act (OODA), berkata Kerajaan UK harus melakukan sesuatu sebelum terlambat.

Ditulis oleh bekas diplomat di Beijing, Charles Parton, laporan itu memberi amaran: 'Sudah tiba masanya untuk bangun - negara bebas dan terbuka harus mengharamkan modul buatan China daripada rantaian bekalan mereka secepat mungkin.'

Menurut laporan itu, tiga syarikat China - Quectel, Fibocom dan China Mobile - menguasai 54 peratus pasaran global dalam peranti pintar.

Bulan ini, didapati bahawa perkhidmatan keselamatan telah membongkar kereta menteri dan menemui sekurang-kurangnya satu daripada peranti itu, mencetuskan kebimbangan China boleh menjejaki semua orang daripada Perdana Menteri ke bawah.

Pada 2020, Kerajaan berkata ia akan mengalih keluar teknologi Huawei daripada infrastruktur mudah alih Britain menjelang 2027 di tengah-tengah kebimbangan mengintip.

Pengerusi jawatankuasa hal ehwal luar negeri Alicia Kearns memberitahu The Daily Telegraph: 'Oleh kerana mereka berada dalam banyak objek harian kita yang biasa, risiko jika seseorang menggunakannya sebagai senjata itu adalah significant.'

Ahli Parlimen Tory Cik Kearns menambah: 'Anda boleh menjejaki seseorang dan mencari tahu di mana Perdana Menteri akan berada, sebagai contoh, dan itu akan menjadi maklumat yang berguna untuk pengganas.'

Berita dipetik dari Mail Online. Apa pendapat anda, apakah mungkin ada spy yang mengintip guna peti sejuk (?)

Ulasan