Apakah itu Coronavirus


Coronavirus. Sumber: Gugel

Coronavirus adalah sejenis virus yang boleh menyebabkan penyakit pada haiwan dan manusia. Virus memecah masuk ke sel-sel di dalam host dan menggunakannya untuk menghasilkan semula dirinya, mengganggu fungsi normal badan. Coronavirus dinamakan sempena perkataan Latin 'corona', yang bermaksud mahkota - kerana ia dibungkus oleh cengkerang bersisik menyerupai mahkota.

Coronavirus dari Wuhan dinamakan SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome coronavirus 2) oleh Jawatankuasa Taksonomi Virus Antarabangsa, belum pernah ditemui sebelum ini.

Pakar mengatakan bahawa kuman yang telah membunuh kira-kira 1 daripada 50 pesakit sejak wabak ini bermula pada bulan Disember lalu, adalah 'kakak' penyakit SARS yang melanda China pada tahun 2002.

Penyakit baru ini, yang disebabkan oleh virus terbabit, dinamakan COVID-19, bermaksud penyakit koronavirus 2019.

Dr Helena Maier dari Institut Pirbright berkata: 'Coronavirus adalah keluarga virus yang menjangkiti pelbagai spesies yang berbeza termasuk manusia, lembu, babi, ayam, anjing, kucing dan haiwan liar.

'Setakat coronavirus baru ini dikenalpasti, hanya terdapat enam coronavirus yang berbeza yang diketahui menjangkiti manusia. Empat daripadanya penyebab penyakit jenis selsema ringan, tetapi pada tahun 2002 terdapat dua coronavirus dikesan dapat menjangkiti manusia dan mengakibatkan penyakit yang lebih teruk iaitu SARS dan sindrom pernafasan Timur Tengah (MERS).

'Coronavirus diketahui dapat melompat dari satu spesies ke yang lain dan itulah yang berlaku dalam kes SARS, MERS dan coronavirus baru. Asal coronavirus baru belum diketahui dengan pasti dari spesies haiwan yang mana.'

Kes pertama manusia dilaporkan secara terbuka dari bandar Wuhan (kira-kira 11 juta penduduk), selepas medik pertama mula melaporkan jangkitan pada 31 Disember.

Menjelang 8 Januari, 59 kes yang disyaki telah dilaporkan dan tujuh orang berada dalam keadaan kritikal. Ujian telah dilakukankan untuk virus baru dan kes-kes yang direkodkan mula melonjak.

Persakit pertama meninggal pada minggu itu. Pada 16 Januari dua orang lagi mati dan 41 kes disahkan. Keesokan harinya, saintis meramalkan bahawa 1,700 orang telah dijangkiti - mungkin sehingga 7,000 orang.

Dari manakah virus itu datang?

Menurut saintis, virus hampir pasti berasal dari kelelawar. Coronavirus pada umumnya cenderung berasal dari haiwan - virus SARS dan MERS dipercayai berasal dari kucing dan unta.

Kes awal COVID-19 datang dari orang yang melawat atau bekerja di pasar haiwan hidup di Wuhan, yang sejak itu telah ditutup untuk siasatan.

Meskipun pasar tersebut secara rasmi memasarkan makanan laut, haiwan yang masih hidup dan yang mati juga dijual di sana, termasuk anak serigala, salamander, ular, burung merak, landak dan daging unta.

Satu kajian oleh Institut Virologi Wuhan, yang diterbitkan pada bulan Februari 2020 dalam jurnal saintifik Alam, mendapati bahawa sampel genetik virus yang terdapat pada pesakit di China adalah 96 peratus sama dengan coronavirus yang mereka dapati dalam kelawar.

Walau bagaimanapun, tidak terdapat banyak kelelawar di pasaran sehingga para saintis mengatakan kemungkinan ada haiwan perantaraan, menerima virus dari kelelawar sebelum menyebarkannya kepada manusia.

Dr Michael Skinner, seorang virologist di Imperial College London, yang tidak terlibat dengan penyelidikan tetapi berkata: 'Penemuan itu pasti meletakkan asal nCoV pada kelawar di China. Kita masih tidak tahu sama ada spesies lain bertindak sebagai host pertengahan lalu menguatkan virus itu.'

Setakat ini jumlah kematian agak rendah. Kenapa pakar kesihatan begitu bimbang mengenainya?

COVID-19 adalah sejenis coronavirus yang menjangkiti paru-paru manusia, serupa dengan SARS (yang menjangkiti 8,000 orang dan membunuh hampir 800 dalam wabak di Asia pada tahun 2003). Bagaimanapun ia kurang mematikan berbanding SARS yang membunuh kira-kira satu dalam 10 orang, - kira-kira satu dalam 50 untuk COVID-19. Pakar mengatakan bahawa komuniti antarabangsa bimbang tentang virus itu kerana begitu sedikit yang diketahui mengenainya dan kelihatannya ia menyebar jauh lebih cepat.

Satu lagi kebimbangan adalah atas alasan tiada siapa yang mempunyai imuniti terhadap virus berkenaan kerana mereka belum pernah menghadapinya sebelum ini. Ini bermakna ia mungkin dapat menyebabkan lebih banyak kerosakan daripada virus yang sering kita hadapi seperti selesema atau selesema biasa.

Bercakap pada taklimat pada bulan Januari, profesor Universiti Oxford, Dr Peter Horby, berkata: 'Virus Novel boleh menyebar lebih cepat melalui penduduk dari virus yang beredar sepanjang masa kerana kita tidak mempunyai imuniti terhadapnya.

'Kebanyakan virus flu bermusim mempunyai kadar kes kematian kurang daripada satu dalam 1,000 orang. Di sini kita bercakap tentang virus di mana kita tidak memahami sepenuhnya spektrum keterukan tetapi kadar kes kematian mungkin setinggi dua peratus. '

'Sekiranya kadar kematian adalah benar-benar dua peratus, itu bermakna dua daripada setiap 100 pesakit yang menghidapinya akan mati.'

'Harapan saya semakin rendah,' kata Dr Horby. 'Kami mungkin kehilangan this iceberg of milder cases. Tetapi itulah keadaan semasa yang kita ada.

'Kadar kematian dua peratus adalah setanding dengan wabak Selesema Sepanyol pada tahun 1918 jadi, ia menjadi kebimbangan signifikan di peringkat global.'

Bagaimanakah virus itu tersebar?

Penyakit ini boleh menyebar di antara orang melalui batuk dan bersin, menjadikannya jangkitan yang sangat berjangkit. Dan ia mungkin juga tersebar sebelum seseorang mengalami gejala.

Virus dipercayai bergerak di dalam air liur, bahkan melalui air mata. Oleh itu hubungan rapat, mencium, dan berkongsi alat makan atau perkakas semuanya berisiko. Ia juga boleh hidup di permukaan seperti plastik dan keluli sehingga 72 jam, bermaksud orang boleh menerima jangkitan dengan menyentuh permukaan tercemar.

Pada awalnya, orang menganggap jangkitan diterima dari pasar haiwan hidup di bandar Wuhan. Tetapi kes-kes terkemudian muncul pada orang yang tidak pernah berada di sana, yang memaksa para medik mempercayai bahawa ia menyebar dari orang ke orang.

Apakah yang dilakukan oleh virus kepada anda? Apakah tanda-tanda?

Apabila seseorang telah terjangkit virus COVID-19, ia mungkin mengambil masa antara dua hingga 14 hari, atau lebih lama lagi bagi mereka untuk menunjukkan apa-apa simptom - tetapi mereka masih mungkin menyebarkankan jangkitan pada masa ini.

Jika dan apabila mereka menjadi sakit, tanda-tanda yang biasa termasuk hidung berair, batuk, sakit tekak dan demam (suhu tinggi). Kebanyakan pesakit boleh pulih tanpa masalah dan ada yang tidak memerlukan bantuan perubatan sama sekali.

Dalam sekumpulan pesakit lain termasuk seperti orang tua dan orang yang mempunyai penyakit jangka panjang, ia boleh membawa kepada radang paru-paru. Pneumonia adalah jangkitan di mana bahagian dalam paru-paru membengkak dan terisi dengan bendalir. Ia menjadikan pesakit semakin sukar untuk bernafas dan jika tidak dirawat boleh membawa maut atau mati lemas.

Angka-angka menunjukkan bahawa kanak-kanak kecil nampaknya tidak terjejas dengan teruk oleh virus. Pelik, memandangkan kerentanan mereka terhadap selesema, tetapi tidak jelas mengapa.

Apakah yang ada dalam ujian genetik tentang virus ini?

Para saintis di China telah mencatatkan urutan genetik sekitar 19 jenis virus dan menyerahkan maklumat kepada pakar yang bekerja di seluruh dunia.

Ini membolehkan orang lain untuk mengkaji, membangunkan ujian dan berpotensi meneliti serta merawat penyakit.

Kajian telah mendedahkan coronavirus tidak banyak berubah semasa peringkat awal penyebarannya.

Bagaimanapun, ketua pengarah Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit China, Gao Fu, berkata virus itu bermutasi dan menyesuaikan diri kerana ia merebak melalui orang ramai.

Ini bermakna usaha untuk mengkaji virus dan berpotensi untuk mengawalnya mungkin akan menjadi lebih sukar kerana virus mungkin kelihatan berbeza setiap kali para saintis menganalisisnya.

Lebih banyak kajian mungkin dapat mendedahkan sama ada virus pertama menjangkiti sebilangan kecil orang kemudian berubah dan merebak dari mereka, atau sama ada terdapat pelbagai versi virus yang berasal dari haiwan yang telah berkembang secara berasingan.

Seberapa bahayanya virus?

Virus ini mempunyai kadar kematian sekitar dua peratus. Ini adalah kadar kematian yang sama dengan wabak Selesema Sepanyol yang, pada tahun 1918, membunuh sekitar 50 juta orang.

Pakar-pakar telah bercanggah pendapat sejak awal wabak ini sama ada bilangan sebenar orang yang dijangkiti adalah jauh lebih tinggi daripada bilangan kes rasmi direkodkan. Sesetengah orang dijangka mempunyai simptom ringan yang mereka tidak pernah menyedari mereka sakit kecuali mereka diuji, jadi hanya kes-kes serius dapat dikesan, menjadikan peratusan jumlah kematian lebih tinggi dari yang sebenarnya.

Bagaimanapun, siasatan ke atas pengawasan kerajaan di China berkata tiada alasan untuk mempercayai bahawa ini adalah benar.

Bolehkah virus ini dipulihkan?

Virus COVID-19 tidak dapat dipulihkan dan ia terbukti sukar untuk ditangani.

Antibiotik tidak berfungsi melawan virus, jadi antibiotik keluar dari persoalan. Dadah antivirus boleh berfungsi, tetapi proses pemahaman virus, kemudian mengembangkan dan mengeluarkan ubat untuk merawat penyakit akan mengambil masa bertahun-tahun serta sejumlah besar wang.

Belum ada vaksin wujud untuk coronavirus lagi dan ia tidak mungkin dapat dihasilkan segera untuk menjadi apa-apa kegunaan dalam wabak buat masa ini, atas alasan yang sama dengan di atas.

Institut Kesihatan Nasional di Amerika Syarikat, dan Baylor University di Waco, Texas, mengatakan bahawa mereka sedang mengusahakan vaksin berdasarkan apa yang mereka ketahui mengenai coronavirus secara umum, menggunakan maklumat daripada wabak SARS. Tetapi ini mungkin mengambil masa satu tahun atau lebih untuk berkembang, menurut Teknologi Farmaseutikal.

- Dipetik dari Mail Online

Ulasan