Petua mengelak dari sembelit

Petua untuk mengelak dari terkena sembelit ni aku terdengar di warung kat Pt. Bakar pada tahun lepas.

Bercerita lah dua orang sahabat dengan riuhnya macam kat warung tu diaorang berdua je yang duduk.

Terekod di kepala ku bila seorang dari mereka berkata: "Ah, senang je kalau kau tak nak sembelit. Takyah ubat. Bangun pagi sebelum kau buat apa-apa, sebelum kau gosok
gigi, kau kumur dengan air suam. Kumur betul-betul. Lepas tu kau jangan buang, kau telan. Amalkan hari-hari. Mesti kau tak kena sembelit."

Aku yang ketika tu tengah pekena roti canai rasa nak ketawa tapi aku tahan. Bayangkan bila kita berkumur sebaik saja kita bangun pagi.. pekat serta maung semacam bercampur air liur basi. Kalau disemburkan kat kucing, kucing pun boleh pengsan. Air kumuhan tu yang nak kita telan?! Biar betul.

Tapi percayakah korang, dah dua bulan aku mengamalkan petua tersebut – sejak terkena sembelit hari tu. Berkesan! Lancar je bila membuang. Takda lagi seketul-seketul baja organik jatuh ke lubang tandas, macam batu, keras.

Jadi, sape yang sering terkena sembelit boleh la mencuba. Cuma.. aku tak jamin sebab kemungkinan besar amalan petua ini memberi kesan yang berbeza di antara sorang dengan sorang yang lain. Allahu A'lam.

Ulasan