Kulit, tulang dan tisu untuk dijual

Kegiatan 'senyap' ini didedahkan oleh
Konsortium Penyiasatan Wartawan
Antarabangsa, yang membawa
hingga ke Ukraine di mana
'bahan-bahan ganti' ini dituai.
Pada 24 Februari lalu pihak berkuasa Ukraine telah menemui tulang dan tisu manusia dimuatkan di dalam penyejuk sebuah bas mini.

Bahagian-bahagian tubuh manusia yang ditemui itu bukan hasil kerja pembunuh bersiri, tetapi sebahagian dari cabang antarabangsa yang menyediakan bahan-bahan untuk produk perubatan yang secara rutin diimplan ke tubuh orang yang memerlukan di seluruh dunia.

Selain itu, mereka menemui sejumlah wang tunai dan keputusan autopsi yang ditulis dalam bahasa Inggeris. Dokumen yang dirampas menunjukan bahagian tubuh manusia berkenaan ditujukan ke sebuah kilang di Jerman, sebuah syarikat subsidiari RTI Biologics yang beribupejabat di Florida.

Tulang dari mayat: Digunakan dalam orthopedik dan aplikasi pergigian.

Kulit manusia yang telah dibersih dan dihaluskan boleh digunakan untuk
mangsa kebakaran dan pembentukan semula payudara yang dipotong akibat kanser.
RTI adalah salah satu daripada syarikat-syarikat yang membuat keuntungan dengan mengubah mana-mana bahagian mayat kepada apa yang boleh, dari implan gigi, gantungan pundi kencing hingga lah kepada pemulih kedutan.

Industri ini telah berkembang sebagai amalan biasa namun telah membangkitkan kebimbangan mengenai bagaimana tisu diperolehi serta bagaimana kesedihan keluarga atau pesakit pemindahan apabila mengetahui realiti sebenar.

Di Amerika Syarikat sahaja, pasaran terbesar dan pembekal terbesar, kira-kira dua juta produk yang berasal dari tisu manusia dijual setiap tahun, angka yang telah meningkat dua kali ganda sepanjang dekad yang lalu.

Tidak dapat dinafikan ia adalah satu industri yang menggalakkan di mana rawatan dan produk yang secara literal membenarkan orang buta untuk melihat (melalui pemindahan kornea) dan yang tempang berjalan (oleh tendon dan ligamen kitar semula untuk digunakan dalam pembaikan lutut). Tetapi ia juga merupakan industri yang didorong oleh hawa nafsu yang kuat berasaskan keuntungan.

Sebagai contoh, di Ukraine, mayat-mayat yang diurus oleh rumah mayat di daerah Nikolaev, sebuah daerah berhampiran dengan Laut Hitam, mungkin telah terlibat dalam perdagangan ini, meninggalkan apa yang penyiasat gambarkan sebagai berpotensi berpuluh-puluh 'boneka mayat sarung kaki' - mayat yang telah dikeluarkan bahagian-bahagian tertentu dan diganti dengan bahan palsu seperti paip pvc untuk tulang.

Para pegawainya menyangkal bahawa apa-apa penyelewengan yang didakwa adalah jarang berlaku dan industri ini beroperasi dengan selamat serta bertanggungjawab.

Pihak RTI pula tidak bertindak balas ke atas komen yang berulang kali atau senarai terperinci soalan-soalan yang disediakan sebulan sebelum pendedahan ini diterbitkan oleh ICIJ.

Dalam satu kenyataan umum, syarikat itu berkata: 'kepujian kepada pendermaan tisu dengan merawat tisu secara hormat, serta mencari cara-cara baru untuk menggunakan tisu untuk membantu pesakit dan membantu seramai pesakit yang mungkin dari setiap pendermaan.' #Mail Online

Amaran: Video di bawah memaparkan adegan yang boleh mengganggu sesetengah pihak. Lihat dengan risiko sendiri.

Ulasan