10 tahun, pandai bercakap 10 bahasa

Sonia Yang, ahli linguistik
muda terbaik England.
Sonia Yang baru berumur 10 tahun, boleh berbahasa dalam sepuluh bahasa.

Murid berkenaan menakjubkan guru-guru dengan pengetahuannya yang terperinci tentang berbagai bahasa dan telah dinobatkan sebagai ahli linguistik muda terbaik England. Dia berasal dari Hulme Cheadle, Stockport, dilahirkan di Taiwan tetapi berpindah ke England bersama keluarganya untuk memulakan sekolah rendah.

Semasa tiba di England, Sonia sudah pun fasih dalam bahasa Jepun, Cina dan Inggeris, serta sudah semestinya bahasa asalnya iaitu bahasa Taiwan. Kini dia juga boleh bertutur dalam bahasa Jerman, Perancis, Sepanyol, Portugis dan yang terbaru, bahasa Kazakh serta Uganda.

Lebih daripada 5,000 pelajar telah menyertai pertandingan bahasa. Pengetahuan bahasa mereka diuji - serta keupayaan mereka menguasai bahasa yang baru mereka pelajari.

Sebagai tekanan, Sonia, seorang pelajar dari sekolah swasta, Greenbank Preparatory School di Stockport, telah dicabar untuk belajar bahasa Uganda yang dikenali sebagai Lugandan hanya dalam beberapa minggu. Sonia sebelum itu telah mengambil kedua-dua bahasa Kazakh dan Portugis untuk pusingan kelayakan peraduan.

Bahasa Jerman, Perancis dan Sepanyol, Sonia mampu menuturkannya dengan darjah kefasihan yang berbeza-beza. Dalam menjelaskan pencapaiannya itu, dia berkata: "Lugandan adalah lebih mudah bagi saya untuk belajar daripada apa yang ia mungkin bagi orang Inggeris, kerana beberapa perkataan sangat mirip kepada bahasa Taiwan dan ia menjadi sedikit lebih mudah untuk mempelajari bahasa baru dengan setiap satu yang anda cuba. "Bahasa Inggeris pasti bahasa kegemaran saya, semua orang boleh memahami anda."

Dia akan mewakili rantau ini di peringkat akhir kebangsaan di London pada hujung tahun ini. Heather Burnett, timbalan ketua sekolah, berkata: "Sonia adalah seorang gadis yang sangat cerdik dan rajin. "Keluarga beliau berpindah ke England khusus untuk memberikannya pendidikan yang terbaik dan kami amat berbesar hati mereka memilih Greenbank." #Mail Online

Ulasan