Photo of the Day, NatGeo: Pokok Baobab

Antara ruangan yang paling aku suka tengok di laman web Nationalgeographic ialah ruangan 'Photo of the Day' - ruangan yang memaparkan gambar dokumentari pilihan yang diambil dari merata tempat di seluruh dunia.

Hari ini gambar pokok Baobab dipaparkan di ruangan tersebut, sejenis pokok besar yang asing, tiada di hutan negara kita. Lain macam je bentuknya pokok ni, beza dengan pokok-pokok besar yang lain - kurang atau tiada langsung dahan yang keluar dari tepi batang, hanya cabang di atas. Sekali imbas ku lihat pokok Baobab di Madagaskar ni macam ginseng pulak..

Pokok Baobab di Madagaskar.

Pokok Baobab adalah nama biasa bagi Adansonia, kumpulan pokok yang terbahagi kepada lapan spesies, enam berasal dari Madagaskar, satu dari tanah besar Afrika dan satu berasal dari Australia. Meskipun terdapat di beberapa tempat lain, ia sebenarnya berasal dari salah satu di antara lapan spesies tersebut.

Satu spesies Baobab dari Australia.
Gambar salah satu dari enam spesies
yang berasal dari Madagaskar.
Satu spesies Baobab berasal dari Afrika.
Andansonia biasanya boleh mencapai ketinggian 5 hingga 30 meter dan batang pokok mampu membesar 7 hingga 11 meter garis pusat, bergantung spesies. Sebatang pohon di wilayah Limpopo, Afrika Selatan, dianggap contoh pohon Baobab terbesar yang masih hidup, mempunyai ukuran garis pusat sekitar 15.9 meter, sebelum ianya berpecah kini menjadi tiga cabang.

Pohon ini boleh hidup ribuan tahun. Tiga batang pohon Baobab di Savanur, Karnataka, India dipercayai berusia lebih-kurang 5,000 tahun. Terdapat juga pohon Baobab di Afrika Selatan yang melalui ujian tarikh radiocarbon, dianggarkan berusia 6,000 tahun!

Buah dari pohon Baobab
Buah dari pohon ini boleh dijadikan bahan mentah untuk berbagai produk seperti bahan alat solek, ubat-ubatan dan juga bahan makanan. Kandungan buah berkemungkinan mempunyai lebih vitamin C dari orange dan melebihi kalsium susu lembu. - Nationalgeographic/Wikipedia

Sebuah pub di Afrika Selatan, dibina di dalam pohon Baobab yang berukuran 47 meter (155 kaki) ukur lilit. #Mail Online.

Sebuah pub di Limpopo, Afrika Selatan dilengkapi tempat duduk yang boleh 
memuatkan sehingga 15 orang dengan selesa, di dalam pokok Baobab.

Ulasan