Satu Billion Dollar

US$1,000,000,000.00

Aku main kebas je gambar ni dari satu laman web, memaparkan duit berjumlah US$1 billion dalam bentuk 10 juta keping wang kertas US$100 disusun di atas 12 pallet. Menurut kenyataan di laman web berkenaan, susunan duit ini adalah pameran hasil seni dari seorang artis. Samada ianya duit betul atau replika, tak diterangkan.

Seni? Cantik? Tentulah cantik sebab duit itu sendiri memang satu benda seni yang menarik. Pada pandangan ku untuk menilai cantiknya hasil seni yang diperbuat dari duit kertas $100 amat lah mudah. Yang penting ianya duit asli.

Cantik ke tak cantik? - Jika sekeping, seninya berada dalam tahap sederhana saja. Dua keping, ia mula menonjolkan kecantikkannya. Bila dah berkeping-keping-keping, duit seperti mengeluarkan cahaya berseri-seri yang membuat kita ingin sangat memegang dan memilikinya. Lebih banyak lebih cantik berseni. Dan.. jika jumlahnya terlalu banyak seperti di gambar ini atau lebih lagi, duit tu dah jadi indah.. menawan kalbu. Betul? Boleh terpukau bila memandangnya.

Ulasan