9 faedah kesihatan dari tembikai

Tembikai adalah sumber antioksidan dan nutrien yang baik. Selain menyokong penghidratan, ia juga boleh menggalakkan banyak aspek kesihatan.
Tembikai dipercayai mula dijadikan tanaman pertanian sejak lebih 4,000 tahun dahulu di Timur Laut Afrika. Kini tanaman ini telah pun berkembang di beberapa negara lain termasuk di negara kita di mana tanaman tembikai adalah tanaman tahunan yang tumbuh dengan baik di iklim panas. Pertanian serta penanaman terpilih telah menghasilkan buah-buahan besar yang sangat manis dengan isi lembut serta biji yang lebih sedikit.

Buah bulat besar ini mempunyai kulit hijau dan isi merah terang. Ia juga penuh dengan nutrien, termasuk antioksidan serta vitamin A dan C.

Tembikai (Citrullus lanatus) atau Semangka, hidangan sempurna untuk menghilangkan dahaga anda semasa musim panas. Gambar: Britannica

Berikut adalah 9 manfaat kesihatan utama tembikai:

1. Membantu anda kekal terhidrat

Kekal terhidrat adalah penting untuk badan anda berfungsi dengan baik.

Kawal selia suhu badan, fungsi organ normal, penghantaran nutrien ke sel dan kewaspadaan hanyalah sebahagian daripada proses badan yang bergantung pada penghidratan yang mencukupi.

Makan makanan dengan kandungan air yang tinggi boleh membantu memberikan badan anda air yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik.

Tembikai mengandungi 92% air, menjadikannya pilihan yang bagus untuk pengambilan air harian.

Tambahan pula, disebabkan kandungan airnya yang tinggi, tembikai mempunyai ketumpatan kalori yang rendah — dengan kata lain, sangat sedikit kalori untuk jumlah beratnya.

Makan makanan dengan ketumpatan kalori yang rendah, seperti tembikai, boleh membantu pengurusan berat badan dengan memastikan anda berasa kenyang lebih lama.

2. Padat dengan nutrien dan sebatian tumbuhan yang bermanfaat

Tembikai mengandungi pelbagai nutrien, termasuk kalium, magnesium, dan vitamin A dan C. Ia juga rendah kalori, hanya mengandungi 46 setiap cawan (152 gram).

Berikut ialah khasiat dalam 1 cawan (152 gram) tembikai mentah yang dipotong dadu:

Kalori: 46
Karbohidrat: 11.5 gram
Serat: 0.6 gram
Gula: 9.4 gram
Protein: 0.9 gram
Lemak: 0.2 gram
Vitamin A: 5% daripada Nilai Harian (DV)
Vitamin C: 14% daripada DV
Kalium: 4% daripada DV
Magnesium: 4% daripada DV

Tembikai juga merupakan sumber yang kaya dengan citrulline, asid amino yang boleh meningkatkan prestasi senaman.

Selain itu, ia mempunyai antioksidan, termasuk vitamin C, karotenoid, likopena dan cucurbitacin E. Sebatian ini membantu memerangi radikal bebas (memerangi molekul tidak stabil yang boleh merosakkan sel anda jika ia terkumpul di dalam badan anda yang mana lama kelamaan kerosakan ini boleh menyebabkan keadaan seperti diabetes, penyakit jantung dan kanser).

3. Mungkin mempunyai kesan antikanser

Beberapa sebatian tumbuhan yang terdapat dalam tembikai, termasuk likopena dan cucurbitacin E, mempunyai kemungkinan kesan antikanser.

Walaupun keputusan kajian bercampur-campur, pengambilan likopena mungkin dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah untuk beberapa jenis kanser, seperti kanser prostat dan kolorektal.

Lycopene dipercayai berfungsi dengan menurunkan paras darah 'insulin-like growth factor' (IGF), hormon yang menggalakkan pembahagian sel. Terutamanya, kanser terbentuk apabila pembahagian sel menjadi tidak terkawal.

Selain itu, cucurbitacin E boleh menghalang pertumbuhan tumor dengan menggalakkan autophagy sel kanser. Autophagy ialah proses di mana badan anda mengeluarkan sel-sel yang rosak.

4. Boleh meningkatkan kesihatan jantung

Beberapa nutrien dalam tembikai boleh menyokong kesihatan jantung.

Penyakit jantung adalah punca utama kematian di seluruh dunia. Perlu diingat bahawa faktor gaya hidup seperti diet boleh mengurangkan risiko serangan jantung dan strok dengan mengurangkan tekanan darah dan paras kolesterol anda.

Kajian menunjukkan bahawa lycopene boleh membantu menurunkan kolesterol dan tekanan darah. Ia juga boleh membantu mencegah kerosakan oksidatif yang disebabkan oleh paras kolesterol yang tinggi.

Tembikai juga mengandungi citrulline, asid amino yang boleh meningkatkan tahap oksida nitrik dalam badan anda. Nitrik oksida membantu saluran darah anda mengembang, yang menurunkan tekanan darah.

Vitamin dan mineral lain yang menyihatkan jantung dalam tembikai termasuk magnesium, kalium, dan vitamin A, B6, dan C.

5. Boleh mengurangkan keradangan dan tekanan oksidatif

Keradangan adalah pemacu utama banyak penyakit kronik.

Gabungan antioksidan, likopen dan vitamin C dalam tembikai boleh membantu mengurangkan keradangan dan kerosakan oksidatif.

Kajian selama 8 minggu dengan memberikan 500 mg vitamin C dua kali sehari kepada 31 orang yang mengalami obesiti dengan penanda keradangan tinggi. Mereka menunjukkan penurunan ketara dalam penanda keradangan berbanding dengan kumpulan kawalan.

Sebagai antioksidan, likopena juga boleh melambatkan permulaan dan perkembangan penyakit Alzheimer.

6. Boleh membantu mencegah degenerasi makula

Lycopene sebatian tembikai mungkin mempunyai manfaat untuk mata anda.

Degenerasi makula berkait dengan usia (AMD) adalah masalah mata biasa yang boleh menyebabkan kebutaan pada orang dewasa yang lebih tua.

Peranan Lycopene sebagai sebatian antioksidan dan anti-radang boleh membantu mencegah dan menghalang AMD, walaupun penyelidikan adalah terhad.

Satu kajian tabung uji yang merawat sel mata dengan likopena mendapati bahawa ia mengurangkan kapasiti penanda keradangan untuk merosakkan sel.

7. Boleh melegakan sakit otot

Citrulline, asid amino yang terdapat dalam tembikai, boleh meningkatkan prestasi senaman dan mengurangkan kesakitan otot.

Ia juga boleh didapati sebagai makanan tambahan.

Satu kajian mendapati bahawa pengambilan citrulline secara tetap selama sekurang-kurangnya 7 hari meningkatkan prestasi aerobik dengan meningkatkan pengeluaran nitrik oksida badan.

Kompaun ini membantu mengembangkan saluran darah supaya jantung anda tidak perlu bekerja keras untuk mengepam darah melalui badan anda.

Lebih-lebih lagi, beberapa bukti menunjukkan bahawa tembikai itu sendiri - bukan hanya citrulline - boleh membantu badan anda selepas bersenam.

Satu kajian lama memberi atlet jus tembikai biasa, jus tembikai dicampur dengan citrulline, atau minuman kawalan. Kedua-dua minuman tembikai menyebabkan kurang sakit otot dan pemulihan degupan jantung lebih cepat daripada minuman kawalan.

8. Boleh membantu kesihatan kulit

Vitamin A dan C, yang terdapat dalam tembikai, penting untuk kesihatan kulit.

Vitamin C — sama ada apabila dimakan atau digunakan secara topikal — membantu badan anda menghasilkan kolagen, protein yang memastikan kulit anda anjal dan rambut anda kuat.

Satu ulasan mendapati bahawa pengambilan vitamin C yang lebih tinggi daripada makanan dan/atau makanan tambahan boleh mengurangkan peluang anda untuk mengalami kedutan dan kulit kering.

Vitamin A juga penting untuk kulit yang sihat kerana ia membantu mencipta dan membaiki sel kulit.

Dalam satu ulasan, haiwan dengan kekurangan vitamin A mempunyai penyembuhan luka yang lebih lemah daripada mereka yang diberi diet pemakanan lengkap.

9. Boleh meningkatkan penghadaman

Tembikai mengandungi banyak air dan sedikit serat, kedua-duanya diperlukan untuk pencernaan yang sihat.

Serat membantu memastikan usus anda tetap teratur, manakala air mengalirkan sisa melalui saluran penghadaman anda dengan lebih cekap.

Satu tinjauan dalam 4,561 orang dewasa mendapati bahawa mereka yang kurang pengambilan cecair dan rendah serat lebih berkemungkinan mengalami sembelit. Walau bagaimanapun, faktor lain mungkin memainkan peranan.

* Perlu diingat bahawa kajian lebih lanjut mengenai tembikai secara khusus masih diperlukan bagi menentukan kesahihan faedah tembikai dalam kesihatan yang tersebut di atas.

Info dipetik dari healthline.com

Ulasan