Jumpa duit, dipulangkan

Apakah yang akan anda buat jika terjumpa selonggok wang tunai? Pulangkan? Kalau aku.. MUNGKIN aku pulangkan jika aku kenal pemiliknya dan benar-benar sah dia tu yang kehilangan duit. Tapi jika tak semena-mena aku terjumpa duit di tepi jalan, tepi sungai atau kat tepi hutan.. mintak maaf aje la (typically, jujur cakap).

Berita:
Satu keluarga Iraq yang tinggal di Jerman terkejut apabila menemui dua mesin jahit lama di pinggir jalan, dimana mereka memang memerlukan mesin jahit untuk menjahit topeng.

Kejutan sebenar bukan datang dari mesin jahit berkenaan tetapi wang tunai 1,000 euro, yang tersorok di mesin jahit sebelum ianya ditinggalkan.

Gambar hiasan. Gugel
"Kami segera memanggil polis yang kemudian mengesan pemiliknya," kata Sherzad Ahmed, 21 tahun, kepada Agence France Presse pada hari Isnin. "Dia sangat, sangat gembira."

Kisah ini berlaku di bandar kecil Morsbach, Jerman pada Rabu lalu, kata polis tempatan dalam satu kenyataan.

Pemilik berusia 56 tahun itu menyembunyikan wang itu di mesin jahit ketika dia mengunjungi pasar Krismas sebagai jurujual pelancongan tahun lalu tapi terlupa semua tentang "tempat persembunyian rahsia", kata polis.

Ahmed, yang datang ke Jerman bersama ibu bapa dan dua saudara perempuannya empat tahun lalu, mengatakan bahawa mereka tidak pernah mempertimbangkan untuk menyimpan wang itu.

"Tidak, tidak, tidak," dia tertawa, sambil menambah bahawa pemiliknya telah memberi penghargaan kepada penemu yang jujur ​​dengan 200 euro.

Ayah Ahmed membaiki mesin jahit, ibunya bekerja di rumah orang-orang tua, sejak itu mengeluarkan topeng coronavirus. #ASHARQ Al-AWSAT

Ulasan