Brokoli kacukan dipercayai lebih berkesan melawan kanser

Brokoli mampu melawan kanser.
Sejenis brokoli kacukan dihasilkan di Norfolk, mengandungi tahap kimia yang tinggi dijangka mampu melawan penyakit jantung dan sesetengah kanser, akan dipasarkan.

Brokoli yang dinamakan Beneforte mengandungi tiga kali ganda tahap glucoraphanin daripada jenis biasa. Bahan kimia tersebut dipercayai dapat membantu dalam mengurangkan keradangan dan menghalang pembahagian sel yang dikaitkan dengan beberapa jenis kanser peringkat awal.

Usaha ini telah dijalankan di Institut Penyelidikan Makanan di Norwich. Para saintis memulakan projek ini pada tahun 1983 dan berjaya menghasilkan kacukan brokoli liar dengan tahap glucoraphanin yang lebih tinggi dari jenis yang sedia ada.

Kimia ditukar kepada sulphoraphane yang dibawa di sekeliling tubuh di dalam darah juga boleh membantu meningkatkan antioksidan badan.

Profesor Richard Mithen dari Institut berkata: "Kajian kami telah memberikan pandangan baru kepada peranan brokoli dan sayur-sayuran lain yang serupa dalam mempromosikan kesihatan dan telah menunjukkan bagaimana pemahaman ini boleh membawa kepada pembangunan berpotensi varieti lebih berkhasiat sayur-sayuran biasa kita." #BBC News

Ulasan