Lelaki perdaya wanita ditangkap

Tak sangka: Ohm yang tak berapa
hensem ini berjaya memperdaya
ramai wanita dengan taktik dan
pujuk rayunya.
Polis Bangkok telah menahan seorang lelaki yang telah berkahwin berusia 33 tahun dipercayai telah menipu lebih dari 100 wanita dalam tempoh tiga tahun – mencuri barang-barang berharga dan meniduri sebahagian daripada mereka.

Ketua Polis Metropolitan Lt Jen Kamronwit Thoopkrachang, disertai oleh timbalan Mej Jen Pisit Pisutsak, pada pagi Isnin mengumumkan penangkapan Chakorn "Ohm" Boonchern. Ohm dikehendaki atas lima waran tangkap yang dikeluarkan di seluruh negara.

Pol Mej Jen Pisit berkata polis menerima banyak aduan daripada wanita tentang suspek tetapi ia mengambil masa lebih daripada tiga bulan untuk menahan lelaki itu kerana dia seorang yang licik dan cerdas. Dia telah ditahan di sebuah flat di Lad Phrao pada hari Ahad, 19 Ogos.

Menurut beberapa aduan, Ohm bertemu mangsa melalui laman web media sosial. Setelah beramah mesra dengan mereka, beliau akan memujuk mereka untuk berjumpa dengannya secara peribadi.

Mangsa-mangsa memberitahu polis bahawa lelaki itu kemudiannya akan mencari peluang untuk mencuri barang-barang berharga mereka, termasuk wang tunai dan kad ATM. Sesetengah wanita berkata mereka telah dirogol. Suspek menafikan, dengan mengatakan mereka melakukannya dengan rela.

"Saya akui bahawa saya telah tidur dengan kira-kira 15 wanita tetapi saya tidak pernah melakukan rogol. Saya datang dengan kaedah saya sendiri memujuk dan saya tidak meniru sesiapa.

"Saya mempunyai seorang isteri serta seorang anak dan mereka memerlukan 15,000 baht sebulan. Saya seorang pekerja sebuah syarikat dan bekerja di restoran sebelum ini, tetapi saya sudah tidak bekerja selama tiga tahun," kata Ohm.

Salah seorang mangsanya, yang namanya tidak didedahkan, memberitahu polis bahawa dia bertemu Ohm melalui media laman web sosial yang terkenal.

"Saya telah ditipu apabila dia mencatat mesej yang mengatakan dia akan membunuh diri kerana dia seorang yang keciwa dan mempunyai penyakit kongenital. Saya cuba untuk menghiburnya dan berbual-bual dengan beliau di internet dan telefon selama kira-kira seminggu."

"Dia kemudian memberitahu saya bahawa dia mahu bertemu saya untuk mengucapkan terima kasih di atas sokongan saya. Dia juga memberitahu saya bahawa dia adalah anak kepada seorang ahli politik yang terkenal dan ibu bapanya juga mahu berjumpa dengan saya."

"Apabila kami bertemu, dia memberitahu saya untuk membuat solekan wajah kerana ibu bapanya adalah orang yang dihormati dan dia tidak mahu saya kelihatan buruk. Ketika berada di salon, dia telah mengambil dompet saya bersama-sama dengan 1,000 baht dalam bentuk wang tunai, kad ATM dan sebuah komputer notebook", kata mangsa.

Mangsa berkata dia tidak dapat menghubungi Ohm selepas hari itu dan mengakui bahawa Ohm mempunyai personaliti yang menarik.

"Hari ini, saya melihat dia ditangkap tetapi saya tidak mahu bercakap banyak. Saya hanya mahu menamparnya," katanya.

Seorang lagi mangsa, yang namanya juga dirahsiakan, berkata beliau telah ditipu dengan cara yang sama dan dia begitu marah lalu menubuhkan laman Facebook yang dipanggil "Pemburuan Ohm" (http://www.facebook.com/omehunter).

Pada halaman "Pemburuan Ohm", ramai mangsa lain menghantar mesej yang menjelaskan bagaimana mereka telah ditipu oleh Ohm.

Polis mendakwa Ohm tidak mempunyai pekerjaan dan menyara dirinya dengan mempedaya wanita selama kira-kira tiga tahun.

Suspek sangat berhati-hati dan mengubah penginapan setiap minggu untuk melarikan diri dari mangsa dan polis.

Sebanyak 136 item seperti dompet, beg tangan, kad pengenalan, kad kredit, kad ATM, telefon bimbit, komputer riba dan dokumen lain milik mangsa ditemui di dalam bilik semasa penangkapan itu, kata polis.

Ramai betul wanita yang mampu diperbodohkan
oleh lelaki ini. Buktinya terkumpul di atas meja
#Online fraudster arrested

Ulasan