Kubur besar ditemui di Tripoli..

Pada Ahad lalu para pegawai kerajaan peralihan Libya mengumumkan, mereka menemui sebuah kubur besar yang dipercayai mengandungi mayat 1.270 orang mangsa pembunuhan beramai-ramai pada tahun 1996 di penjara Abu Salim.

Bagaimanapun, belum dipastikan tapak penemuan adalah sebuah kubur besar kerana penggalian belum dibuat sepenuhnya. Pakar perubatan dan kakitangan CNN yang berada ditapak penemuan berkata mereka tidak dapat mengesahkan bahawa tulang-tulang yang telah ditemui adalah tulang manusia.

Jawatankuasa Majlis Peralihan Kebangsaan menggesa kerajaan antarabangsa untuk membantu.

"Terdapat banyak lagi yang perlu dilakukan untuk mencapai kebenaran sebenar pembunuhan beramai-ramai ini," kata Dr. Salem Fergani, ahli jawatankuasa. "Secara jujur, kita tidak bersedia untuk berurusan dengan pembunuhan yang begitu ramai, jadi kami meminta bantuan dari masyarakat antarabangsa. Kita perlu pakar dalam bidang ini untuk membantu kita dalam mengenal pasti mangsa."

Bekas pengawal penjara bekerjasama dalam membantu mencari kubur dan memberi butiran tentang peristiwa itu, kata Abdul Wahab Gady. Beliau berkata beliau adalah bekas banduan yang berada di Penjara Abu Salim semasa kejadian berlaku.

Pada 28 Jun, 1996, banduan merusuh kerana keadaan penjara yang teruk dan keluarga dilarang melawat. Seorang pengawal ditawan dan banduan cuba melarikan diri dari sel mereka.

"Lima atau tujuh minit selepas ia bermula, pengawal di atas bumbung menembak banduan yang berada di kawasan terbuka," kata seorang bekas banduan, Hussein Shafei memberitahu Pemerhati Hak Asasi Manusia dalam temuduga satu tahun kemudian.

Pegawai keselamatan mengarahkan tembakan dihentikan dan berpura-pura akan membuat rundingan, katanya kepada organisasi itu. Tetapi pegawai memanggil skuad penembak menembak mati tawanan.

Selepas penghuni penjara bersetuju untuk kembali ke sel-sel mereka, mereka dibawa ke kawasan luar penjara, ditutup mata, digari, dan ditembak.

Pada mulanya, kata Gady, mayat dikebumikan di dalam kawasan penjara, tetapi dipindahkan ke luar pada tahun 1999.

Kerajaan bekas pemimpin Libya Moammar Gadhafi tidak mengakui pembunuhan dan menafikan apa-apa jenayah telah berlaku. Sebahagian ahli keluarga memfailkan aduan terhadap kerajaan pada tahun 2007, Pemerhati Hak Asasi Manusia berkata, dan kerajaan Gadhafi menawarkan mereka pampasan sebagai pertukaran untuk berdiam diri.

Ahli keluarga enggan, menganggapnya satu rasuah, dan sebaliknya mula mengadakan protes setiap hari Sabtu di Benghazi, salah satu tempat di mana kekacauan Libya bermula tahun ini.

Ia boleh mengambil masa bertahun-tahun untuk mengenal pasti semua sisa mayat melalui DNA, Fergani berkata Ahad. # CNN.

Ulasan