Suami cerai isteri kerana gula-gula getah

Berita ini ku petik dari Mail Online, mungkin ada terjemahan yang tidak tepat. Klik pautan untuk berita asal.

- Seorang suami di India menceraikan isterinya selepas isterinya menolak gula-gula getah yang ditawarkan kepadanya. Si suami melepaskan kemarahan dan melafaskan talaq tiga.

Kini menjadi perbuatan jenayah di India, suami berkenaan sedang disiasat di bawah undang-undang baru. Undang-undang 2018 menjadikan talaq tiga boleh dihukum tiga tahun penjara atau denda

Simmi, 30, dan suaminya, Syed Rashid, dibicarakan di mahkamah sivil di Lucknow pada hari Isnin apabila perceraian itu berlaku.

Isterinya telah berunding dengan peguamnya tentang Syed yang marah selepas dia menolak sekeping gula-gula getah yang dihulurkan.

Mereka menghadiri perbicaraan berhubung dengan tuntutan gangguan mahar yang difailkan sebelum ini terhadap Syed dan ibu bapanya.

Pasangan itu telah berkahwin sejak tahun 2004.

Talaq tiga atau perceraian segera, adalah satu bentuk pemisahan yang diguna pakai oleh beberapa orang Islam di India, yang memintas mahkamah Islam.

Ia boleh disampaikan secara lisan, ditulis atau dalam bentuk elektronik dan berdasarkan idea bahawa seorang lelaki boleh menolak isterinya jika dia mempunyai alasan yang baik untuk berbuat demikian.

Walau bagaimanapun, wanita perlu mendapatkan perceraian melalui timbangtara atau pengantaraan di mahkamah Muslim.

Suami hanya perlu mengatakan 'talaq tiga', dan mereka tidak lagi berkahwin.

Walaupun ia dianggap terikat di kumpulan pemikiran tertentu, Rang Undang-Undang Wanita Muslim (Perlindungan Hak Berkahwin) 2018 mengisytiharkan proses itu menyalahi undang-undang dengan apa-apa sebutan talaq tidak sah. Ia juga kini boleh dihukum tiga tahun penjara atau denda.


Wanita Muslim India boleh dilihat di sini meraikan penyingkiran amalan perceraian
segera pada bulan Julai tahun ini. Kini, suami boleh dipenjarakan sehingga tiga tahun
kerana menggunakan 'talaq'.

Pegawai penyiasat di Lucknow berkata Syed kini sedang disiasat di bawah akta itu.

Ulasan