Unta liar Australia

Unta terbiar liar di gurun Australia.

Terdapat 1.2 juta unta terbiar merayau-rayau di gurun yang luas dan kawasan padang ragut di bahagian tengah Australia, dan semakin banyak perbahasan tentang bagaimana mengawal jumlah unta yang meningkat.

Unta menjadi masalah - menyebabkan berjuta-juta dolar kerosakan pertanian dan haiwan liar asli - dan kerajaan Australia telah melabur $ 18.8 juta (AUD19 juta) untuk mengurangkan jumlah haiwan berkenaan, terutama melalui menembak secara terkawal.

Buat masa ini bilangan unta sedang dikurangkan melalui menembak secara terkawal dari helikopter - kemudian bangkai tersebut dibiarkan membusuk. Unta juga ditembak dari lapangan, dengan daging mereka digunakan untuk konsumsi peribadi, bagaimanapun pasaran domestik untuk produk unta masih dalam peringkat awal.

#CNN

- Unta bukan haiwan asli Australia. Ia didatangkan ke negara tersebut pada awal abad ke20 (ada pendapat menyatakan seawal 1822), untuk mengangkut dan kerja-kerja memindah. Peredaran masa dan kenderaan yang semakin bertambah menjadikan unta tidak begitu diperlukan lagi. Unta-unta dilepaskan dan dibiarkan di gurun Australia, berkembang biak dengan banyak hingga kini.


Unta diabaikan, malah ada yang dibunuh begitu saja. Penduduk Australia berjumlah sekitar 22 juta orang.. tak minat dengan daging unta ke?

Apesal la di negara kita takda unta terbiar liar di hutan? Tak 1.2 juta, suku juta ekor pun jadi la.. boleh kita pakat berburu unta.

Lihat je petikan rencana di atas tu, kerajaan Australia menyediakan AUD19 juta hanya untuk membunuh unta! Apasal tak digunakan wang tersebut untuk menangkap unta dan diekspot ke negara-negara lain contohnya.. ke negara kita. Kementerian Pertanian atau FAMA mungkin, boleh bekerjasama. Setidak-tidaknya nanti akan ada daging unta segar di pasaran negara kita dengan harga yang murah, menjadi saingan kepada daging lembu atau daging kambing.


- Lauren Brisbane, pengerusi Persatuan Industri Unta Australia berkata kepada CNN, 'Ia adalah situasi yang tak munasabah dan tidak bermoral -- menembak haiwan di mana ada pasaran luas untuk dagingnya di seluruh dunia.'

* Aku belum pernah makan daging unta. Mungkin liat atau tak sedap barangkali, sebab tu diorang tembak gitu je.

Ulasan