Laga Lembu di Jepun

Sebut saja laga lembu, kita akan teringat Matador di Sepanyol menggunakan selendang merah dan bersenjatakan pedang untuk mencederakan haiwan tersebut hingga mati. Tapi laga lembu di Jepun tidak begitu.


Gelanggang bulat berlantaikan tanah dan dikelilingi penghadang besi serta penonton yang duduk di tempat duduk konkrit. Sebelum perlawanan yang dijadualkan bermula, sebuah pertunjukan diadakan. Para remaja dari kampung-kampung berlainan membuat tarian, menyanyi, bermain gendang, bermain alat tiupan serta membawa sepanduk kampung masing-masing.

Perlawanan laga lembu telah diadakan oleh peladang di Pulau Ryuku sejak dari abad ke17 lagi. Kini terdapat banyak arena di pulau utama Okinawa untuk mengadakan perlawanan yang biasanya dijadualkan pada petang hari minggu.


Sepuluh pusingan dalam satu perlawanan, setiap lembu yang kalah akan dikeluarkan dan diganti lembu yang lain. Lembu yang dapat bertahan hingga ke akhir perlawanan akan bergelar juara. Seekor lembu dikawal oleh lima orang pengawal tapi hanya seorang pelatih bagi seekor lembu yang boleh berada di tengah gelanggang ketika perlawanan berlangsung, biasanya hanya beberapa minit malah ada yang beberapa saat saja. Ada juga lembu yang berlaga sehingga setengah, satu jam atau lebih tapi ini jarang berlaku.

Pertandingan diadili oleh tiga pengadil, secara mudah, lembu yang cuba lari atau mengelak dari lembu pihak lawan, dianggap kalah.


Lembu sedang berlaga, menyondol dan menanduk tapi tidak 'bermatian' berjuang. Yang terasa kalah akan berundur dan cuba melarikan diri.


Yang kalah dikeluarkan, yang bertahan hingga akhir perlawanan diarak mengelilingi gelanggang. Penonton turut turun ke gelanggang untuk menyentuh dan bergambar dengan sang juara yang diselimutkan dengan selendang merah.

Ulasan